תכנון ובדיקת עמדות טעינה לרכב חשמלי
עליית הפופולריות של רכבים חשמליים יצרה ביקוש גובר לעמדות טעינה לרכבים חשמליים, בבתים פרטיים ובשטחים ציבוריים כאחד. התקנה לא נכונה של עמדת טעינה ללא תכנון מוקפד ובדיקות חשמל עלולה לגרום לעומסים חריגים ואף לסכנות בטיחות. חברת טרמו-טק מספקת שירותי תכנון עמדת טעינה לרכב וביצוע בדיקות חשמל לעמדת טעינה, תוך הקפדה על תקני הבטיחות והחוקים הרלוונטיים.
צריכים ייעוץ וליווי מקצועי בהקמת עמדת טעינה לרכב חשמלי?
לייעוץ או לקבלת הצעת מחיר - התקשרו עכשיו 09-7680515
או השאירו פרטים
תהליך תכנון עמדת טעינה
תכנון עמדת טעינה לרכב חשמלי מתחיל בהבנת הצרכים והתנאים שלכם, ומסתיים בהתקנה בטוחה ותקנית. תהליך מסודר ימנע תקלות ועיכובים בהמשך. להלן השלבים העיקריים בתכנון:
-
הגדרת צרכי הטעינה וסוג העמדה – ראשית, נחליט על סוג עמדת הטעינה המתאים לרכב שלכם ולשימוש הצפוי. קיימות עמדות AC ביתיות (חד-פאזי או תלת-פאזי) בהספקים שונים, ועמדות DC מהירות לשימושים מסחריים. לדוגמה, טעינה ביתית ברמה 2 (AC) בהספק 7–22 קילו-ואט יכולה לטעון רכב בכמה שעות, בעוד שעמדת DC מהירה (רמה 3) מסוגלת לטעון 80% מהסוללה בכ-30 דקות. בחרו עמדה בעלת ההספק והמחבר המתאימים לרכב שלכם ולמהירות הטעינה הדרושה.
-
בחירת מיקום מתאים – בחירת אתר התקנה נגיש ובטיחותי. לרוב זה יהיה קיר חניה בבית פרטי או עמוד בחניה משותפת. נוודא שיש גישה נוחה לרכב, שהעמדה קרובה ככל האפשר למקום החניה כדי לצמצם את אורך הכבל, ושאין מכשולים מסוכנים סביב. כדאי גם לשקול הגנה מפני פגעי מזג האוויר – למשל התקנת העמדה תחת קירוי או גגון, או שימוש בעמדה עם דירוג IP גבוה לעמידות בגשם ואבק. מיקום מתוכנן היטב יבטיח נוחות ושימוש בטוח לאורך זמן.
-
ייעוץ עם מהנדס חשמל זרם חשמל/מהנדס בודק – התקנת עמדת טעינה מחייבת עבודה על מערכות חשמל, ולכן בשלב מוקדם יש לפנות למהנדס חשמל זרם חשמל/מהנדס בודק לצורך סיוע בתכנון. חשמלאי מנוסה בתחום הרכבים החשמליים יבדוק את לוחות החשמל והתשתית, ימליץ על שדרוגים במידת הצורך, ויסייע בבחירת ציוד מתאים. בשל מורכבות העבודה והתקנות החשמל בישראל, חובה לערב בעל מקצוע מורשה – אין לנסות לבצע התקנה כזו באופן עצמאי.
-
הכנת התשתית והתקנה בפועל – לאחר התכנון, הקבלן המבצע יטפל בהתקנת העמדה בהתאם לתוכנית. שלב זה כולל התקנת מעגל חשמל ייעודי לעמדה, שדרוג לוח החשמל במידת הצורך, הרכבת המטען על הקיר או העמוד, וחיבורו לאספקת החשמל. בזמן ההתקנה יותקן מפסק מגן (מפסק פחת) ייעודי בלוח החשמל עבור עמדת הטעינה, וכן מפסק אוטומטי (מאמ״ת) נפרד, כדי להגן מפני עומס יתר וקצרים. לאחר החיבור, מהנדס חשמל זרם חשמל/מהנדס בודק מטעם טרמו-טק יבצע את הבדיקות הרלוונטיות על מנת לוודא שהעמדה פועלת כהלכה לפני מסירתה לשימוש. תכנון וביצוע יסודיים של כל שלב מבטיחים עמדת טעינה בטוחה, יעילה ועמידה לאורך שנים.
מי מוסמך לתכנן, להתקין ולבדוק עמדות טעינה לרכב
התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי היא עבודה מקצועית הדורשת הסמכה ספציפית, הן בשלב התכנון וההתקנה והן בשלב הבדיקות ואישור הבטיחות. לפי חוק החשמל בישראל, רק בעלי רישיון מתאימים רשאים לבצע עבודות אלה:
-
תכנון חשמלי והכנת המערכת: תכנון מערכת הטעינה (בפרט במתקנים גדולים או בבניינים משותפים) מומלץ שיבוצע על ידי מהנדס חשמל או חשמלאי בדרגת רישיון גבוהה. המהנדס יוודא שהתוכנית עומדת בדרישות התקן ושמערכת החשמל מסוגלת לתמוך בעומס החדש. בבתי אב פרטיים, התכנון נעשה לרוב על ידי החשמלאי המוסמך המבצע את ההתקנה בפועל, אך גם הוא ייעזר בשרטוטים וחישובים כדי לוודא תאימות לתקנים.
-
התקנה – מהנדס חשמל זרם חשמל/מהנדס בודק: את ההתקנה עצמה חייב לבצע מהנדס חשמל זרם חשמל/מהנדס בודק (או בדרגה גבוהה יותר, כגון חשמלאי ראשי או מהנדס חשמל בעל רישיון). מהנדס חשמל זרם חשמל/מהנדס בודק הינו בעל הכשרה ורישיון לעסוק בעבודות חשמל עד מתח/זרם מסוים, ובמקרה של עמדת טעינה ביתית מדובר בדרך כלל בעומסים של 32 אמפר ותשתית תלת-פאזית סטנדרטית. החשמלאי המתקין יבצע את כל החיבורים, יתקין מפסק פחת ומעגל נפרד לעמדה, ויוודא בידוד והארקה כנדרש. מומלץ לבחור חשמלאי שיש לו ניסיון קודם בהתקנת עמדות טעינה, ולא רק בעבודות חשמל כלליות, על מנת להבטיח הבנה של דרישות העמדה והתקנים הספציפיים להטענת רכב חשמלי. כך למשל, חשמלאי מנוסה ידע להתקין מפסק הגנה מתאים לזרמי זליגה מיוחדים של רכב חשמלי ולבצע חיבור תקני ובטוח.
-
בדיקה ואישור – חשמלאי בודק מוסמך: לאחר השלמת ההתקנה, החוק מחייב לבצע בדיקת חשמל לעמדת הטעינה על ידי חשמלאי בודק מוסמך לפני הפעלתה הראשונה. חשמלאי בודק הוא בעל רישיון מיוחד לביצוע בדיקות חשמל ולהנפקת אישורי תקינות. משרד העבודה מעניק שלוש דרגות לרישיון בודק חשמל, בהתאם לגודל המתקן (אמפרז’ מרבי) שהבודק רשאי לאשר. בדיקות של עמדת טעינה ביתית (עד 3x80 אמפר) יכולות להתבצע על ידי בודק סוג 1, שהוא בעל ההסמכה המתאימה לבתים פרטיים ולוחות עד 80×3 אמפר. הבודק יבדוק את תשתית החשמל, ההגנות והעמדה עצמה בכלים מקצועיים (כגון מכשיר לבדיקת רציפות הארקה, התנגדות בידוד, לולאת תקלה, מדידת זרמי דלף וכו’). לאחר הבדיקה, הבודק מנפיק דו״ח ואישור שהמערכת תקינה ועומדת בדרישות החוק. רק לאחר קבלת אישור הבודק ניתן להפעיל רשמית את העמדה. נציין שגם בכל שינוי מהותי בעתיד במערכת (למשל הגדלת חיבור החשמל או הוספת עמדות נוספות) יש להזמין שוב חשמלאי בודק, וכן אחת למספר שנים בהתאם לתקנות לצורך בדיקה תקופתית (ראו פירוט בהמשך).
התאמת עמדת טעינה לתשתית החשמל
אחד הגורמים הקריטיים בהצלחת הפרויקט הוא התאמת עמדת הטעינה לתשתית החשמל הקיימת בבית או בבניין. יש לוודא שמערכת החשמל מסוגלת לספק את ההספק והזרם הדרושים לעמדה החדשה, ללא פגיעה ביציבות וברמת הבטיחות של המתקן כולו. להלן הדגשים המרכזיים בהתאמת העמדה לתשתית החשמל:
-
בדיקת הספק ראשונית: עוד בשלב התכנון יש לבדוק מהו חיבור החשמל הקיים בנכס – האם הוא תלת-פאזי או חד-פאזי, ומה הערך המקסימלי בנתיך הראשי (אמפרז’). ברוב הבתים בישראל חיבור החשמל הוא בין 25 ל-40 אמפר לכל פאזה. עמדת טעינה ביתית טיפוסית דורשת קו נפרד של 32 אמפר לפחות, ולכן במידה והלוח שלכם קטן או קרוב לתפוסה מלאה, ייתכן שיהיה צורך להגדיל את חיבור החשמל מול חברת החשמל או לשדרג את חבילת אמפרז’ הבית. למשל, מעבר מלוח חד-פאזי 40A לתלת-פאזי, או הגדלת חיבור תלת-פאזי מ-3x25A ל-3x40A – מהלכים אלו מחייבים אישור והזמנת חשמלאי בודק כפי שהוזכר לעיל. החשמלאי המוסמך שבוחן את הבית יידע להעריך אם נדרש שדרוג כזה כדי לעמוד בעומס העמדה.
-
התקנת מעגל חשמל ייעודי לעמדה: עמדת הטעינה חייבת להיות מחוברת דרך מעגל ייעודי משלה בלוח החשמל. המשמעות היא שהחשמלאי יתקין מפסק אוטומטי (מאמ״ת) חדש בלוח, מדורג בהתאם לזרם הטעינה (לדוגמה: מפסק חד-פאזי 40A או תלת-פאזי 32A, לפי סוג העמדה). מהמפסק הזה ייצא כבל ייעודי עד לשקע או לעמדה בעמדת החניה שלכם. אין לחבר עמדת טעינה כזו כצרכן נוסף על מעגל קיים בבית – הדבר עלול להעמיס יתר על המידה את המעגל ולגרום לקפיצת נתיכים או סכנת התחממות. תכנון מקצועי יוודא שיש מקום בלוח למפסק החדש, או יציע פתרון כגון ארון חשמל משני במידת הצורך.
-
התאמת הפאזה וכבל הזינה: בהתאם לסוג העמדה והרכב, יוחלט האם להשתמש בחיבור חד-פאזי או תלת-פאזי. עמדות חד-פאזיות (230V) מספקות בדרך כלל עד 32A וטעינה איטית יותר, והן מתאימות במקרה שאין צורך בטעינה מהירה במיוחד או כאשר תשתית הבית מוגבלת לפאזה אחת. עמדות תלת-פאזיות מאפשרות זרמים גבוהים יותר (עד 63A בעמדות ביתיות מסוימות) וטעינה מהירה, והן שימושיות במיוחד לרכבים בעלי סוללה גדולה או לבתים עם יותר מרכב חשמלי אחד. יש לבחור את סוג החיבור בהתאם לכושר נשיאת הזרם של הבית ולצרכים – החשמלאי יסייע בחישוב ועצה. בנוסף, ייבחר כבל חשמל תקני בקוטר מתאים (לדוגמה 6 מ״מ או 10 מ״מ רב-גידי, תלוי באורך ובזרם) כדי לחבר את העמדה בלי נפילות מתח והתחממות. מתיחת הכבל תתבצע באופן סמוי ואסתטי ככל האפשר (בתוך צנרת בקיר או בתעלה ייעודית).
-
הגנה מפני עומס יתר וזליגות חשמל: כחלק מההתאמה ללוח, חובה לכלול בהתקנה אמצעי הגנה לפי תקנות החשמל. מעבר למפסק המאמ״ת, חובה גם התקנת מפסק מגן (מפסק פחת) ייעודי לעמדת הטעינה, המנתק מיד את הזרם במקרה של דליפת חשמל או התחשמלות. למעשה, תקן IEC 61851 (התקן הבינלאומי לעמדות טעינה) דורש הגנה מפני זרמי זליגה, בפרט זרמי DC שעלולים להופיע במטעני רכב. לכן לעתים בעמדות מודרניות משלבים גם ממסר זליגה מובנה לזיהוי 6mA DC (או לחלופין משתמשים במפסק פחת מסוג B). החשמלאי ידאג שכל ההגנות – מפסקי הזרם, ההארקה והפחת – מותאמות לעומס של העמדה החדשה ופועלות כנדרש. התאמת העמדה לתשתית בצורה מקצועית ומבוקרת תבטיח שימוש רציף בעמדה ללא קפיצות חשמל או סכנות לעומס יתר.
הקמת עמדת טעינה בהתאם לתקנים וחוקי החשמל
בעת התקנת עמדת טעינה לרכב, יש למלא אחר תקנות הבטיחות וחוקי החשמל בישראל, כמו גם אחר התקנים הטכניים הרלוונטיים. להלן עיקרי הדרישות להקמת עמדה על פי תקן וחוק:
-
התקנה על ידי בעל רישיון: חוק החשמל מחייב שהעבודה תבוצע על ידי מהנדס חשמל זרם חשמל/מהנדס בודק לפחות, ובפיקוח גורם מקצועי מתאים. מתח טעינה גבוה עלול לגרום לנזק חמור אם לא מטפלים בו נכון, ולכן אין פשרות בנושא זה. בחברות התקנה רבות מדגישים שלא די בהכשרה הבסיסית – מומלץ שהמתקין יהיה בעל ניסיון ייעודי בעמדות טעינה, כדי להתמודד עם האתגרים הייחודיים (כמו איזון עומסים בבניין משותף, הארקות מיוחדות ועוד).
-
שימוש בציוד ותשתיות תקניים: עמדת הטעינה עצמה צריכה להיות מדגם מאושר ובעל תו תקן. עמדות רבות מיובאות עם תקן CE אירופי, ויש לוודא גם התאמה לתקן ישראלי אם קיים. התקן הבינלאומי המרכזי לעמדות AC הוא IEC 61851-1, ולעמדות DC מהירות – IEC 61851-23. התקנים מכתיבים את אופן הפעולה הבטוח של העמדה, התקשורת עם הרכב, נושא זרמי הדלף וכו’. בנוסף, תקנות החשמל בישראל (הנחיות מינהל החשמל) דורשות הגנה מפני זרמי זליגה במתח ישר בעמדות טעינה; הדבר מיושם ע"י שילוב מפסק פחת ייעודי או התקן לזיהוי דלף DC בהתאם לתקן IEC 62955 החדש. בעת ההתקנה על החשמלאי לוודא שכל הציוד – מהממסרים בלוח ועד לשקע הטעינה – עומד בדרישות התקן ושהחיבורים נעשו לפי כללי התקנות. לדוגמה, תקנות הארקות בישראל מחייבות רציפות הארקה וערכי התנגדות אדמה תקינים; התקן מחייב הפסקת טעינה אוטומטית במקרה של ניתוק מוליך ההארקה; ותקנות נוספות דורשות סימון מתאים, הגנה מכנית לכבלים, ועוד.
-
אישור ובדיקה בהתאם לחוק: לפי הנחיות משרד האנרגיה/מינהל החשמל, כל התקנה חדשה של עמדת טעינה חייבת לקבל אישור חשמלאי בודק לפני השימוש הראשון. חשמלאי בודק מוודא שההתקנה תואמת את תקנות החשמל (בטיחות) ואת הדרישות המיוחדות לעמדות טעינה. בנוסף, התקנות מחייבות בדיקה תקופתית של המערכת אחת למספר שנים (ראו בהמשך לגבי בדיקות תקופתיות). חובה על מתקין העמדה והבעלים לוודא שבדיקות אלו מתבצעות, ולשמור את אישורי הבדיקה כחלק מתיעוד תחזוקת המתקן. רק עמידה מלאה בכל הדרישות החוקיות והתקניות תבטיח שהעמדה תפעל בצורה בטוחה ואמינה, ותגן על המשתמשים בה מפני סכנות חשמל.
פיקוח על קבלן מבצע
הקמת עמדת טעינה לרכב חשמלי היא תהליך שדורש דיוק, הקפדה על תקנים והבנה מעמיקה של מערכת החשמל. לכן, גם אם בחרתם קבלן או מהנדס חשמל זרם חשמל/מהנדס בודק לביצוע העבודה – חשוב לוודא שיש פיקוח מקצועי ואחראי על שלבי הביצוע. הפיקוח נועד למנוע טעויות תכנוניות, חיבורים שגויים, או עבודה שאינה עומדת בדרישות החוק והתקנים.
פיקוח איכותי כולל את המרכיבים הבאים:
-
בדיקת תכנית הביצוע והצלבתה מול מפרט העמדה ודרישות התקן
-
וידוא שימוש ברכיבים מאושרים בלבד (למשל מפסק פחת מסוג מתאים, כבל בהספק נדרש)
-
מעקב אחרי אופן הנחת הכבלים, חיבורים בלוח החשמל והגנות פיזיות
-
בדיקה ויזואלית וחשמלית של העמדה עצמה – גימור, מיקום, שילוט ואטימות
-
אישור סופי רק לאחר בדיקה מלאה של חשמלאי בודק מוסמך
חשוב מאוד לדרוש מהקבלן את המסמכים הבאים:
-
מפרט טכני של הציוד המותקן
-
תרשים חיבורים מעודכן
-
אישור חשמלאי בודק (תעודת בדיקה)
-
הצהרת אחריות להתקנה
בפרויקטים גדולים (כגון התקנה בבניין משותף או בחניון ציבורי) מומלץ להיעזר בגורם פיקוח חיצוני – מהנדס חשמל או חברת ייעוץ – שילווה את התהליך מהתכנון ועד למסירה. פיקוח מקצועי הוא לא מותרות, אלא צעד חיוני לבטיחות, לעמידה בתקנים ולהבטחת השקעה נכונה לאורך זמן.
בדיקות חשמל לעמדת טעינה לרכב
בדיקות החשמל לעמדת טעינה הן שלב קריטי בתהליך – הן מבטיחות שהעמדה הותקנה נכון, פועלת כשורה ועומדת בכל אמצעי הבטיחות הנדרשים. חלק מהבדיקות מתבצעות מיד לאחר ההתקנה כחלק מאישור החשמלאי הבודק, וחלקן יש לבצע באופן תקופתי במהלך חיי המוצר. להלן הבדיקות המרכזיות שנעשות בעמדת טעינה לרכב חשמלי:
-
בדיקת מתח וזיהוי חיבורים: בתחילה נמדדים ערכי המתח במוצא העמדה כדי לוודא שהם תואמים לרשת (לדוגמה 230V בין פאזה לאפס, ו-400V בין פאזות בתלת-פאזי). נבדק שכל חיבורי החשמל בוצעו נכון – הפאזה, האפס וההארקה מחוברים למסופים המתאימים בעמדת הטעינה, ואין היפוך חיבורים. כמו כן בודקים שאין נפילות מתח חריגות תחת עומס. בדיקה זו מבטיחה שהעמדה תקבל הזנה נכונה בלי לסכן את הרכב או את המשתמש.
-
בדיקת רציפות הארקה: אחת הבדיקות החשובות ביותר היא לוודא שקיים חיבור הארקה תקין מכל חלק מתכתי בעמדה ועד לנקודת ההארקה הראשית בלוח החשמל. החשמלאי הבודק משתמש במכשיר ייעודי כדי להזרים זרם קטן (בדרך כלל 200 מיליאמפר) בין חלקי המתכת המוגנים להארקה, ובודק שההתנגדות נמוכה ועומדת בדרישות התקן (IEC 61557-4). תוצאה תקינה מאששת שבמקרה של תקלה פנימית בעמדה, זרם זליגה יזרום לקרקע דרך ההארקה ויפעיל את ההגנות, במקום לעבור דרך גוף המשתמש. בנוסף, נהוג לנתק רגעית את מוליך ההארקה כדי לוודא שהמערכת מזהה זאת – תקן עמדות טעינה דורש שהעמדה תפסיק את הטעינה אם הארקה מנותקת, כאמצעי הגנה נוסף.
-
בדיקת מפסק פחת (הגנת מגע): מפסק הפחת הוא רכיב מציל חיים שבעת זליגת זרם קטנה מנתק את המתח. בבדיקת העמדה, מפעילים את לחצן הבדיקה שעל הממסר כדי לוודא שהוא קופץ ומנתק את הזרם – פעולה שיש לבצע באופן יזום לפחות פעם בחצי שנה גם על ידי המשתמש כבדיקה שגרתית. מעבר לכך, החשמלאי הבודק משתמש בציוד מדידה כדי להזריק זרמי דליפה מבוקרים ולוודא שמפסק הפחת פועל במסגרת הזרם והזמן התקניים (למשל צריך לנתק עד 30 מיליאמפר ובזמן קצר מאוד לפי תקן). אם בעמדת הטעינה משולב מפסק פחת ייעודי מובנה (כמו במטענים ניידים Mode 2 או בעמדות עם הגנות נוספות), גם הוא נבדק. תקנות בישראל אף מחייבות בדיקה תקופתית של מפסק הפחת: אם הוא ההגנה הבלעדית בפני התחשמלות – יש לבדוק אותו באמצעות מכשור פעם בשנה על ידי מהנדס חשמל זרם חשמל/מהנדס בודק (בנוסף לבדיקות העצמיות בלחצן הבדיקה). בבדיקה תקינה מפסק הפחת מנתק מיידית את המתח בעת זליגת זרם, מה שמבטיח הגנה מפני התחשמלות.
-
בדיקת ממסר זליגה (זרמי DC): בעמדות טעינה מודרניות קיימת הגנה גם מפני זרמי זליגה במתח ישר שעלולים לנבוע ממערכות הטעינה ברכב. זרמי DC מעל 6 מיליאמפר עלולים "לעוור" מפסקי פחת רגילים, ולכן התקן דורש זיהוי וניתוק במקרה כזה. הבודק יוודא שקיים ממסר זליגה תקין – בין אם כמפסק פחת מסוג B או כרכיב אלקטרוני משולב בעמדה – ויבדוק את פעולתו. באמצעות מתאם בדיקה מיוחד ניתן לדמות זליגת DC של 6mA ולוודא שההתקן מנתק את המתח. דרישה זו מעוגנת בתקן IEC 62955 החדש למטעני רכב, כך שבדיקה תקינה תראה שהעמדה עומדת בתקן זה. בדיקת ממסר הזליגה חשובה כדי להגן מפני תרחישי תקלה במטען שעלולים שלא להתגלות על ידי מפסק פחת רגיל.
-
בדיקת בידוד החשבלים: מבוצעת בדיקת בידוד בין המוליכים הפעילים (פאזות ואפס) לבין הארקה, לוודא שאין דלף חשמלי דרך הבידוד. הבדיקה נעשית באמצעות מכשיר "מגר" (Megger) המפעיל מתח בדיקה גבוה (500–1000V DC) ומודד את התנגדות הבידוד במגה-אוהם. בדרך כלל נדרש ערך בידוד גבוה (עשרות מגה-אוהם ויותר) כדי שההתקנה תיחשב בטוחה. ערכים נמוכים מעידים על כשל בבידוד – למשל כבל פגום או לחות – ודורשים תיקון מיידי לפני שימוש בעמדה. בדיקת הבידוד מבטיחה שאין זרמי דלף דרך חומרי הבידוד ושלא ייגרמו קצרים או התחשמלות עקב כשלים בלתי נראים בחוטי החשמל.
-
בדיקת לולאת תקלה: זו בדיקה הבוחנת את מהירות ויעילות ניתוק הזרם במקרה של קצר או תקלה בין פאזה להארקה. לולאת התקלה כוללת את המסלול שעובר זרם קצר: מהלוח דרך המוליכים אל נקודת התקלה וחזרה דרך מוליך ההארקה. בבדיקה, מודדים את האימפדנס (ההתנגדות הכוללת) של הלולאה בזרם נמוך ומחשבים איזה זרם קצר צפוי לזרום במקרה אמת. על סמך נתון זה מוודאים שמפסקי המעגל שייבחרו (נתיכים אוטומטיים) ינתקו את הזרם בתוך זמן מספיק קצר על פי דרישות תקן בטיחות (בדרך כלל תוך 0.4 שניות במעגלי שקעים). בדיקה זו קריטית למניעת שריפות ונזק בעת קצר: תוצאה תקינה משמעותה שההתנגדות בלולאת התקלה נמוכה דיה ולא תעכב את פעולת ההגנה. לעיתים מתבצעת הבדיקה ישירות מנקודת העמדה באמצעות מתאם מיוחד (כדי לדמות רכב מחובר), בתקן המכונה Low Current Loop – בדיקה בזרם נמוך מאוד שאינה מפעילה באמת את הפחת, אך מאפשרת מדידת הלולאה. כך או כך, אישור הבודק מעיד שהמערכת תגיב כראוי במקרה של קצר.
בדיקות נוספות עשויות לכלול בדיקה ויזואלית של שלמות הציוד והכבלים, אימות תגובת העמדה למצבי תקשורת שונים עם הרכב (מצבי טעינה וחיווי תקלות), ובחינת תפקוד רכיבי עזר אם ישנם (למשל כפתור חירום ניתוק). כלל התוצאות נרשמות בדו״ח הבדיקה. במידה ומתגלים ליקויים – יש לתקנם ולאשר בבדיקה חוזרת לפני השימוש.
בדיקות תקופתיות: חשוב לדעת שלאחר ההפעלה הראשונית, עמדת הטעינה אינה "שגר ושכח". תקנות מינהל החשמל מחייבות לבצע בדיקה תקופתית מלאה אחת ל-6 שנים לעמדה על ידי חשמלאי בעל רישיון מתאים, כדי לוודא שהיא עדיין בטוחה לשימוש (במיוחד לאור שינויי בלאי, קורוזיה או שינויים במערכת החשמל עם הזמן). בנוסף, מומלץ לבצע בדיקת פחת תקופתית באופן יזום: ללחוץ על כפתור הבדיקה של מפסק הפחת מדי כחצי שנה כפי שצוין, וכן להזמין חשמלאי לבדיקה באמצעות מכשור אחת לכמה שנים (יש הממליצים אחת לשנה-שנתיים, במיוחד אם העמדה בשימוש תכוף). תחזוקה ובדיקות אלה יתרמו להארכת חיי העמדה ולשימוש בטוח בה לאורך זמן.
סיכום
תכנון והתקנה נכונה של עמדת טעינה לרכב חשמלי בשילוב בדיקות חשמל קפדניות הם המפתח לשימוש נוח ובטוח. הקפידו לעבוד עם אנשי מקצוע מוסמכים בכל שלבי התהליך – מהתכנון הראשוני, דרך ההתקנה לפי התקן ועד הבדיקה ואישור התקינות. כך תוכלו ליהנות מטעינת הרכב בביתכם בראש שקט, בידיעה שתשתית החשמל מותאמת לעומס, שכל אמצעי ההגנה פעילים, ושהמערכת כולה עומדת בדרישות החוק והבטיחות. השקעה בתכנון ובדיקה היום תבטיח לכם ולמשפחתכם שימוש בטוח בעמדת הטעינה לאורך שנים.